27 دسامبر 2021 - نوروپاتی دیابتی به آسیب عصبی ناشی از دیابت اشاره دارد و ممکن است منجر به درد و بی‌حسی، اغلب در دست‌ها و پاها شود. برای کمک به متخصصان مغز و اعصاب و سایر پزشکان در انتخاب و تجویز بهترین درمان برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی، آکادمی نورولوژی آمریکا(AAN)  دستورالعمل جدیدی را در مورد درمان های خوراکی و موضعی برای این بیماری منتشر کرده است. این راهنما در 27 دسامبر 2021، در شماره آنلاین ژورنال Neurology®، مجله ی پزشکیAAN ، منتشر و توسط انجمن پزشکی نورومسکولارو الکترودیاگنوستیک آمریکا تأیید شده است. این دستورالعمل جدید، جایگزین دستورالعمل آکادمی نورولوژی آمریکادر سال2011 ، در مورد درمان نوروپاتی دردناک دیابتی می شود.

یکی از نویسندگان این دستورالعمل، دکتر برایان سی کالاگان، از دانشگاه میشیگان و عضو آکادمی نورولوژی آمریکا، گفت: زندگی با درد می تواند تا حد زیادی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد، بنابراین هدف این دستورالعمل کمک به متخصصان مغز و اعصاب و سایر پزشکان برای ارائه بالاترین کیفیت مراقبت از بیماران، بر اساس آخرین شواهد است. نوروپاتی دردناک دیابتی بسیار شایع است، بنابراین افراد مبتلا به دیابت که دچار دردهای نوروپاتی هستند باید آن را با پزشک خود در میان بگذارند زیرا درمانهای برای این بیماری وجود دارد که ممکن است برای آنها مفید واقع شود.

در این دستورالعمل داروهای خوراکی و موضعی زیادی که در کاهش درد عصبی موثر هستند، آمده است. این دستورالعمل به پزشکان توصیه می کند که قبل از تجویز یک درمان، ابتدا مشکلات خلقی یا خواب در این افراد بررسی گردد، زیرا درمان این شرایط نیز مهم است.

برای کاهش درد عصبی، این دستورالعمل توصیه می‌کند که پزشکان می توانند درمان‌هایی از گروه‌های دارویی زیر ارائه دهند: داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (TCAs) مانند آمی‌تریپتیلین، نورتریپتیلین و ایمی‌پرامین؛ مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) مانند دولوکستین، ونلافاکسین یا دسوونلافاکسین؛ گاباپنتینوئیدها مانند گاباپنتین یا پره گابالین؛ و/یا مسدود کننده های کانال سدیم مانند کاربامازپین، اکسکاربازپین، لاموتریژین، یا لاکوزامید. شواهد نشان می دهد که این داروها همگی ممکن است درد عصبی را کاهش دهند.

دکتر کالاگان گفت: نتایج مطالعات جدید در مورد مسدودکننده‌های کانال سدیم نشان می دهد که این داروها به اندازه سایر کلاس‌های دارویی توصیه‌شده برای تسکین درد نوروپاتی، مؤثر هستند، این نتایج منجر به تایید و توصیه ی این گروه از داروها در دستورالعمل اخیر گردید.

در این دستورالعمل آمده است که پزشکان هنگام تجویز دارو، باید هزینه ی دارو، عوارض جانبی و همچنین سایر مشکلات پزشکی که فرد ممکن است داشته باشد را در نظر بگیرند. پس از مصرف دارو، افراد باید توسط پزشک خود معاینه شوند تا مشخص شود که آیا تسکین درد کافی یا عوارض جانبی بسیار زیادی وجود دارد یا خیر.

اگر با اولین داروی تجویز شده، بیمار بهبود معنی داری را گزارش نکرد، یا اگر عوارض جانبی قابل توجهی داشت، دستورالعمل توصیه می کند که پزشک باید برای بیمار داروی دیگری را از یک کلاس دیگر تجویز کنند.

این دستورالعمل بیان می کند که داروهای اپیوئیدی(مواد افیونی) نباید برای درمان در نظر گرفته شوند.

دکتر کالاگان گفت: "شواهد کنونی نشان می دهد که خطرات استفاده از مواد افیونی برای درمان نوروپاتی دردناک دیابتی بیشتر از فواید آن است، بنابراین نباید آنها را تجویز کرد."

در این دستورالعمل آمده است که پزشکان می توانند درمان های موضعی مانند کپسایسین، اسپری گلیسریل تری نیترات یا Citrullus colocynthis را برای کاهش درد تجویز کنند. همچنین می گوید جینکو بیلوبا(ginkgo biloba) و همچنین درمان های غیردارویی مانند ورزش، تمرکز حواس، درمان شناختی رفتاری یا تای چی ممکن است مفید باشد.

دکتر کالاگان گفت: توجه به این نکته مهم است که داروهای توصیه شده و درمان‌های موضعی در این راهنما ممکن است درد را از بین نبرند، اما نشان داده شده است که درد را کاهش می‌دهند. خبر خوب این است که گزینه‌های درمانی زیادی برای نوروپاتی دردناک دیابتی وجود دارد، بنابراین می‌توان یک برنامه درمانی خاص برای هر فردی که با این بیماری زندگی می‌کند، تنظیم کرد.

برای کمک بیشتر به متخصصان مغز و اعصاب و سایر پزشکان در درمان نوروپاتی دردناک دیابتی، آکادمی نورولوژی آمریکا،مجموعه جدیدی از معیارهای بررسی کیفیت پلی نوروپاتی[1]را به همراه این دستورالعمل منتشر کرده است. این مجموعه، ابزاری است که پزشکان می‌توانند از آن برای بهبود روش‌های ارائه ی مراقبت به بیماران استفاده کنند.

در مورد نوروپاتی دیابتی می توانید مطالب بیشتری را در BrainandLife.org، که ارائه دهنده ی مجلات رایگان آکادمی مغز و اعصاب آمریکا به بیماران و مراقبان سلامت است، مطالعه کنید. تمرکز این سایت بر ارتباط بیماری عصبی و سلامت مغز است، همچنین می توانیدBrain & Life®  را در فیس بوک، توییتر و اینستاگرام دنبال کنید.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/aan-issues-guideline-for-treatment-of-painful-diabetic-neuropathy

 



[1]AAN Polyneuropathy Quality Measurement Set